ВІСНИК КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЛІНГВІСТИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Серія Педагогіка та Психологія http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/ <div style="text-align: justify; background: #F2F2F2;"> <p>Збірник наукових праць <span style="color: #0000ff;">«ВІСНИК КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЛІНГВІСТИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Серія <em>Педагогіка та Психологія</em><em>.</em> ISSN 2412-9283»</span> приймає до друку рукописи (статті, рецензії, відгуки тощо), які проходять двостороннє сліпе рецензування. Проблематика рукописів зосереджена на актуальних питаннях педагогіки, психології і методики навчання іноземних мов; дослідженні методологічних основ навчання іноземних мов і культур (германські, романські та східні мови) і не розв’язаних проблем методики формування іншомовної комунікативної компетентності у різних типах навчальних закладів .</p> <p><span style="color: #0000ff;"><strong><span style="color: #000000;">Видання індексується</span> Google Scholar <span style="color: #0000ff;"><a style="color: #0000ff;" href="http://scholar.google.com.ua/">http://scholar.google.com.ua/</a></span></strong></span></p> <p><strong><span style="color: #ff0000;">Збірника Історія</span></strong><br />Сборник наукових праць <span style="color: #0000ff;">«ВІСНИК КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЛІНГВІСТИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Серія Педагогіка та Психологія. ISSN 2412-9283» <strong>видається з 1998 року.</strong></span></p> <p><strong><span style="color: #ff0000;">Засновник:</span></strong> Київський державний лінгвістичний університет, з серпня 2001 року – Київський національний лінгвістичний університет.</p> <p><strong><span style="color: #ff0000;">Галузі наук:</span></strong> психологічні та педагогічні науки.</p> <p><strong><span style="color: #ff0000;">Періодичність:</span></strong> 2 рази на рік.</p> <p><strong>Свідоцтва про державну реєстрацію та перереєстрацію:</strong><br />Свідоцтва внесено до Державного реєстру КВ № 4315 От 20 червня 2000 року, серія КВ № 8224, От 17 грудня 2003 року.</p> <p><strong><span style="color: #ff0000;">Фахова реєстрація у ВАК України: </span></strong><br /><strong><span style="color: #0000ff;">Реєстрація</span></strong> – Постанова Президії ВАК України від 11.10.2000 року №1-03 / 8, Бюлетень ВАК України № 6, 2000 р <strong><span style="color: #0000ff;">Перереєстрація</span></strong> – постанова Президії ВАК України від 14.04.2010 року № 1-05 / 3 , Бюлетень ВАК України № 12, 2010 р.; наказ МОН України від 12.21.2015 р. №1328. <strong>Перереєстрація</strong> - наказ Міністерства освіти і науки України № 358 (додаток № 9) від 15.03.2019 року "Про затвердження рішень Атестаційної колегії Міністерства щодо включення до Переліку наукових видань України" присвоєно категорію "Б".</p> <p><strong><span style="color: #ff0000;">Мови видання:</span></strong> англійська, іспанська, китайська, німецька, українська, французька, японська.</p> <p><strong><span style="color: #ff0000;">Назви видання:</span></strong><br /><span style="color: #0000ff;"> 1998-2004 рр. – Вісник Київського державного лінгвістичного університету (Свідоцтво: серія КВ № 4315 От 20 червня 2000 р.). </span><br /><span style="color: #0000ff;">2004 р. – По теперішній час – Вісник Київського національного університету лінгвістичного (Свідоцтво:. Серія КВ № 8224 От 17 грудня 2003 р).</span><br />Кількість опублікованих випусків збірника з 1998 по 2017 – 27 (дивись детальніше <a href="http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/index.php/2412-9283/issue/archive" target="_blank" rel="noopener"><strong><span style="color: #0000ff;"><span style="color: #0000ff;">архів</span></span></strong></a>).</p> </div> uk-UA knlupedvisnyk@ukr.net (Кудіна Валерія Василівна, кандидат педагогічних наук, доцент ) knlupedvisnyk@ukr.net (Олена) вт, 04 бер 2025 00:00:00 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Підходи до класифікації стратегій у вітчизняній методиці навчання іноземних мов http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322955 <p>У статті досліджено підходи до класифікації навчальних стратегій у контексті вітчизняної методики навчання іноземних мов. У сучасному суспільстві, яке характеризується швидкими змінами, підвищенням вимог до іншомовної компетентності, важливе місце посідає вдосконалення методик навчання. Зокрема, систематизація та класифікація навчальних стратегій стають інструментами ефективного використання методик у процесі здобуття іншомовних компетентностей. Водночас специфіка вітчизняного освітнього контексту потребує адаптації підходів до стратегій навчання, враховуючи й особливості української методики, й індивідуально-психологічні характеристики учнів.<br>Особливий акцент зроблено на ключовій ролі навчальних стратегій у формуванні іншомовної комунікативної компетентності, що є центральною метою сучасної мовної освіти. Визначено, що вітчизняна методика поєднує елементи європейського, радянського та сучасного світового досвіду, створюючи унікальний освітній контекст. У статті систематизовано основні тематичні напрями досліджень у цій сфері: розробку стратегій навчання, їхню адаптацію до різних видів мовленнєвої діяльності, упровадження інноваційних технологій і формування методологічних основ для класифікації.<br>Особливу увагу приділено інтеграції когнітивних, метакогнітивних, соціальних та афективних компонентів стратегій, що дозволяє забезпечити особистісно орієнтований підхід у навчанні. Підкреслено важливість адаптації стратегій до специфіки освітнього контексту України з урахуванням когнітивних особливостей учнів, їхньої мотивації, соціокультурного середовища та викликів сучасної освіти, зокрема цифровізації і дистанційного навчання.<br>У статті запропоновано авторську класифікацію навчальних стратегій, яка враховує як зарубіжні напрацювання, так і національні освітні традиції. Крім широко відомих і визнаних у наукових колах стратегій, додатково виокремлено методичні, технічні, емоційно-психологічні та культурологічні стратегії, що охоплюють широкий спектр методів і підходів до навчання. Окреслено перспективи подальших досліджень у сфері систематизації навчальних стратегій з метою оптимізації освітнього процесу та забезпечення якісного викладання іноземних мов у закладах освіти України.</p> К. О. Мельник Авторське право (c) 2025 ВІСНИК КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЛІНГВІСТИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Серія Педагогіка та Психологія http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322955 вт, 04 бер 2025 00:00:00 +0200 Щодо важливості вивчення досвіду Японії в реалізації реформи «Нова українська школа» http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322950 <p>Система шкільної освіти в Україні переживає сьогодні серйозне реформування, особливої уваги у зв’язку з цим потребує найважливіший її складник – ціннісне виховання, у реалізації якого може допомогти успішний досвід Японії. Загалом вектор освітньої реформи в Україні близький до освітньої практики сучасної Японії. Підходи до організації навчання, різноманітні освітні ресурси, залучення представників інших культур, носіїв мови, зокрема ALT («помічник вчителя мови») в Японії мають багато спільного з практикою кращих, зокрема приватних шкіл, чого часто не вистачає школам державним, особливо сільським в Україні. Зважаючи на нагальність забезпечення рівності в освіті, це дослідження вивчає контекст, що забезпечує успіх японської школи з метою використання його в практиці шкільної освіти в Україні.</p> Ольга Матвієнко, Валерія Кудіна Авторське право (c) 2025 http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322950 вт, 04 бер 2025 00:00:00 +0200 Робоча програма навчальної дисципліни “Лексико-граматичний складник міжнародних іспитів з англійської мови” http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322961 <p>Робоча програма вибіркової навчальної дисципліни “Лексико-граматичний складник міжнародних іспитів з англійської мови” призначена для студентів четвертого курсу першого бакалаврського рівня у галузі знань 01 “Освіта / Педагогіка”, спеціальності 014 “Середня освіта”, зі спеціалізації “Мови та зарубіжна література”. Курс спрямований на розвиток у студентів навичок лексико-граматичного аналізу, вдосконалення мовленнєвої точності, розширення лексичних ресурсів рівнів С1–С2 та засвоєння ключових граматичних структур. Студенти навчаться ефективно застосовувати лексико-граматичні знання під час виконання тестових завдань міжнародних іспитів (TOEFL, IELTS, Cambridge English Exams); сформують стратегії опрацювання складних мовних конструкцій; удосконалять використання письмових і усних навичок, що забезпечить готовність до професійного вживання англійської мови та успішного проходження сертифікації із володіння англійською мовою.</p> К. А. Рибакова Авторське право (c) 2025 http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322961 вт, 04 бер 2025 00:00:00 +0200 Програма атестаційного іспиту з другої іноземної мови (німецької) зі спеціальності 014 Середня освіта, спеціалізації 014.021 Англійська мова і література http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322964 <p>Програма атестаційного іспиту з другої іноземної мови (німецької) призначена для здобувачів вищої освіти, які закінчують Київський національний лінгвістичний університет з освітньої програми “Іноземні мови та літератури, методика навчання іноземних мов і зарубіжної літератури (англійська мова і друга західноєвропейська мова)” зі спеціальності 014 Середня освіта, спеціалізації 014.021 Англійська мова і література за денною формою здобуття освіти. Розглянуто складники програми атестаційного іспиту з другої іноземної мови (німецької). Зосереджено увагу на вимогах до здобувачів вищої освіти, які атестуються за ступенем вищої освіти “бакалавр”. Описано структуру і зміст атестаційного іспиту з другої іноземної мови (німецької) та критерії його оцінювання. Запропоновано орієнтовний перелік питань та рекомендовану літературу для підготовки до іспиту.</p> О. О. Декало, Т. М. Кузьменко, М. В. Паустовська Авторське право (c) 2025 http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322964 вт, 04 бер 2025 00:00:00 +0200 Лінгвістичні передумови формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності майбутніх викладачів німецької мови: лексичний аспект http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322957 <p>У статті розглянуто лексичний аспект як лінгвістичну передумову формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності майбутніх викладачів німецької мови. Зосереджено увагу на лексико-семантичному розмаїтті, що становить духовний і матеріальний досвід німецькомовних країн. Проаналізовано фахову літературу з теми з метою отримання відповіді про національно-культурне маркування лексичних одиниць. З’ясовано регулятивні концепти німецькомовних народів. Акцентовано граматично коректне використання лексичних одиниць у процесі здійснення дискурсу. У статті визначено самобутність народу, яка найбільше віддзеркалюється в мові на рівні лексики, фразеології. Авторка виокремлює міжкультурний характер використання слова, який з’являється там, де виявляються розбіжності в його відтворенні реальної картини світу представниками двох іншомовних культур. Зазначено важливість вербально-семантичних засобів у формуванні навичок міжкультурно орієнтованого спілкування майбутніх викладачів німецької мови, а також ознайомлення із вербально-семантичним інструментарієм німецькомовних країн, чиї національні варіанти є основою формування міжкультурного спілкування. Лексико-фразеологічні одиниці виступають першим засобом для набуття культурологічних знань про країни і формування лінгвосоціокультурної компетентності. Наведено низку прикладів лексичних одиниць відповідно до національних варіантів австрійської, швейцарської та німецької мов. Авторка акцентує увагу на використанні нормативної літературної німецької мови, що становить навчально-методичну базу для формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності. У статті підкреслено важливість використання загальновживаної лексики, оскільки вона становить левову частку мовної спадщини кожного народу. Наведено приклади безперекладної лексики та реалії-слова, реалії-словосполучення, які характеризують повсякденний побут німецькомовних народів. Описано тевтонізми, австрицизми та гельветизми як національно марковані лексичні одиниці. Виокремлено пареміологійні одиниці німецької мови, яким властива репродуктивність і які визначають традиції і звичаї побутової культури народів виучуваної мови.</p> В. П. Свиридюк Авторське право (c) 2025 http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322957 вт, 04 бер 2025 00:00:00 +0200 Варіативність англомовних термінів кримінального права http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322959 <p>Пропонована стаття присвячена типології англомовних юридичних термінів, зокрема термінів кримінального права. Основним завданням статті є виявлення зв’язків різних типів термінів у термінологічній системі з акцентом на типологічний поділ термінів відповідно до історичних, структурних, семантичних та функціональних характеристик термінологічних одиниць. Докладніше розглянуто питання походження термінів кримінального права в англійській мові, а також наведено окремі дані щодо різних класів термінів.</p> Т. І. Мись Авторське право (c) 2025 http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322959 вт, 04 бер 2025 00:00:00 +0200 Вплив фінансування вищої освіти на академічні досягнення здобувачів і розширення доступу до освітніх можливостей (на прикладі Німеччини, Італії та Румунії) http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322952 <p>У статті досліджено взаємозв’язок між фінансуванням вищої освіти й академічними досягненнями здобувачів на прикладі Німеччини, Італії та Румунії. Автор обґрунтував вибір країн, спираючись на різницю їхніх підходів у питанні фінансування освіти та відмінностях освітніх систем. У статті проаналізовано доктринальні підходи до оцінювання якості та доступності освіти і на їх основі виокремлено три авторські критерії: рівень безробіття серед випускників закладів вищої освіти; кількість молоді, що має вищу освіту; позиції університетів у міжнародних рейтингах. Новизна статті полягає у формулюванні відповідних критеріїв та їхньому емпіричному аналізі з урахуванням статистичних даних. Автор статті виявив значні відмінності у фінансових моделях, які визначають якість освіти, її доступність і конкурентоспроможність випускників.</p> Я. О. Рижук Авторське право (c) 2025 http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322952 вт, 04 бер 2025 00:00:00 +0200 Профілізація середньої освіти: проблеми і перспективи http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322018 <p>У статті здійснено ретроспективний аналіз упровадження профільного навчання на третьому рівні повної загальної середньої освіти в добу незалежності України. Висвітлення набутого досвіду профільного навчання в старших класах закладів загальної середньої освіти підкріплено наведенням державних документів, які регламентували його впровадження, та аналізом досліджень і публікацій, які створювали його теоретико-методологічну основу. Ефективність профілізації середньої освіти згідно з Державним стандартом 2024 року авторка статті пов’язує з необхідністю урахування не лише попереднього досвіду, а й сучасних психолого-педагогічних умов його впровадження. У статті розглянуто соціальні, методологійні та технологійні чинники, які зумовлюють специфіку профілізації середньої освіти на сучасному етапі.</p> Л. Зєня Авторське право (c) 2025 http://visnyk-pedagogy.knlu.edu.ua/article/view/322018 ср, 05 бер 2025 00:00:00 +0200