Особливості побудови педагогічної системи професійної орієнтації майбутніх фахівців аграрної галузі закладів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.32589/2412-9283.40.2024.309850Ключові слова:
професія, професійна інформація, професійна консультація, професійне самовизначення, професійна орієнтація, профорієнтаційна діяльність, заклад вищої освітиАнотація
Стаття присвячена одній з актуальних проблем підготовки майбутніх фахівців аграрної галузі. На основі аналізу наукової літератури з’ясовано особливості побудови педагогічної системи професійної орієнтації майбутніх фахівців. Метою статті є визначення особливості наукових аспектів побудови педагогічної системи професійної орієнтації майбутніх фахівців аграрної галузі закладів вищої освіти. Достовірність і наукова обґрунтованість результатів дослідження забезпечені теоретико-методологійним і методичним обґрунтуванням дослідження, комплексним використанням методичних засобів. Значну увагу в статті зосереджено на критеріях оцінювання педагогічного процесу – потребнісно-мотиваційному, операційно-діяльнісному, критерії «Я-концепція» та їх конкретні показниках. Виокремлено та змістовно наповнено основні аспекти педагогічної системи професійної орієнтації студентів закладів вищої освіти аграрного напряму:
зосереджено увагу на таких компонентах, як професійна інформація, професійне консультування, надання рекомендацій студентам про особливості і перспективи майбутньої професійної діяльності тощо. Визначено ступінь придатності студента до професії в аграрній сфері економіки на основі психологічних, психофізіологічних і фізичних можливостей особистості, а саме: стійкий стан особистості, заснований на громадянському світогляді, внутрішньо узгодженій, стійкій
системі усвідомлених потреб, спонукань, цілей, зумовлених її схильністю та підготовленістю до оволодіння професією, пов՚язаною з працею на землі. Виявлено основні критерії готовності до самостійного вибору студентами майбутньої професії й подано рекомендації з побудови педагогічної системи професійної орієнтації майбутніх фахівців-аграріїв. Зазначено, що побудова адекватної й ефективної педагогічної системи професійної орієнтації майбутніх фахівців аграрної
галузі закладів вищої освіти результативною є тоді, коли її починають проводити з першого курсу, спираючись на професійну діагностику, професійний добір та професійну адаптацію, що сприяє більш точному й умотивованому професійному самовизначенню у вищій школі.