Профілізація середньої освіти: проблеми і перспективи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2412-9283.41.2024.322018

Анотація

У статті здійснено ретроспективний аналіз упровадження профільного навчання на третьому рівні повної загальної середньої освіти в добу незалежності України. Висвітлення набутого досвіду профільного навчання в старших класах закладів загальної середньої освіти підкріплено наведенням державних документів, які регламентували його впровадження, та аналізом досліджень і публікацій, які створювали його теоретико-методологічну основу. Ефективність профілізації середньої освіти згідно з Державним стандартом 2024 року авторка статті пов’язує з необхідністю урахування не лише попереднього досвіду, а й сучасних психолого-педагогічних умов його впровадження. У статті розглянуто соціальні, методологійні та технологійні чинники, які зумовлюють специфіку профілізації середньої освіти на сучасному етапі.

Посилання

Галузева Програма впровадження профільного навчання на 2008–2010 рр. (схвалена колегією Міністерства освіти і науки України, протокол № 4/11-2 від 24.04.2008).

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vr4_1290-08#Text

Державний стандарт профільної середньої освіти. (2024).

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text

Дивоняк, Ю. І. & Шинкаренко,1В. І. (2012). Профільне навчання у ЗОШ – виклик часу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія, 37, 292–294. http://nbuv.gov.ua/ujrn/nzvdpu_pp_2012_37_73

Загородня, А. А. (2020). Система профільного навчання у старшій школі у добу незалежності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 69(1), 163–167. Закон України «Про повну загальну середню освіту» (зі змінами № 4034-ІХ від 29.10.2024).

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Зєня, Л. Я. (2008). Навчання іноземних мов у старшій профільній школі: лекційно-практичний курс: посіб. для студ. вищ. навч. закл. Вид-во ГДПІІМ.

Зєня, Л. Я. (2011). Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до навчання іноземних мов учнів профільної школи: моногр. Вид-во ГДПІІМ.

Зєня, Л. Я. & Чобітько, В. І. (2007). Навчання німецької мови учнів старших класів економічного профілю. Іноземні мови, 2, 23–28.

Зєня, Л. Я. & Чобітько, В. І. (2009). Підготовка майбутнього вчителя до організації проектної діяльності учнів старших класів економічного профілю в інтегрованому курсі “Німецька мова й економіка”. Проблеми освіти: наук. зб. Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, 58(1), 213–219.

Концепція профільного навчання в старшій школі (2003). Педагогічна преса, 3–15.

Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» (2016).

https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Мацнєва, О. А. (2019). Сучасні тенденції науково-методичного дослідження процесу формування професійної міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх фахівців нелінгвістичного профілю. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія Педагогіка та психологія: зб. наук. праць, 30, 33–42.

Освіта в Україні: виклики та перспективи (інформаційно-аналітичний збірник).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2020/metod-zbirka-osvita-ta-covid-2020.pdf.

Шкарлет, С. М. (Заг. ред.). (2022). Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність: науково-методичний збірник.

https://mon. gov. ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Nauk-metod.zbirnyk-Osv.Ukrayiny.v.umovakh.voyennoho.stanu-%20Innovatsiyna.ta.proyektna.diyalnist.pdf.

План заходів на 2006–2010 роки щодо впровадження профільного навчання учнів 10–12 класів загальноосвітніх навчальних закладів Міністерства освіти і науки України (Наказ МОН № 744 від 03.11.2006). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0744290-06#Text

Про затвердження Концепції профільного навчання у старшій школі (Наказ МОН № 1456 від 21.10.2013). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1456729-13#Text

Про затвердження нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі (Наказ Міністерства освіти і науки України № 854 від 11.09.2009).

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0854290-09#Text

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». (2024). https://mon.gov.ua/news/informatsiine-povidomlennia

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-04

Номер

Розділ

Проблеми реформування середньої освіти в Україні