Вплив фінансування вищої освіти на академічні досягнення здобувачів і розширення доступу до освітніх можливостей (на прикладі Німеччини, Італії та Румунії)
DOI:
https://doi.org/10.32589/2412-9283.41.2024.322952Ключові слова:
фінансування освіти, академічні досягнення, доступність освіти, якість освіти, вища освіта в ЄСАнотація
У статті досліджено взаємозв’язок між фінансуванням вищої освіти й академічними досягненнями здобувачів на прикладі Німеччини, Італії та Румунії. Автор обґрунтував вибір країн, спираючись на різницю їхніх підходів у питанні фінансування освіти та відмінностях освітніх систем. У статті проаналізовано доктринальні підходи до оцінювання якості та доступності освіти і на їх основі виокремлено три авторські критерії: рівень безробіття серед випускників закладів вищої освіти; кількість молоді, що має вищу освіту; позиції університетів у міжнародних рейтингах. Новизна статті полягає у формулюванні відповідних критеріїв та їхньому емпіричному аналізі з урахуванням статистичних даних. Автор статті виявив значні відмінності у фінансових моделях, які визначають якість освіти, її доступність і конкурентоспроможність випускників.
Посилання
Дебич, М. (2019). Інструменти інтернаціоналізації для оцінювання якості вищої освіти: європейський досвід. Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо оцінювання якості вищої освіти в умовах євроінтеграції: аналітичні матеріали (частина ІІ), 95–106.
Кульчицька, А. В. (2014). Якість освіти та її оцінка в контексті європейської та міжнародної інтеграції. Науковий вісник Ужгородського національного університету, 1, 139–144.
Медведовська, Д. (2016). Основні критерії якості вищої освіти: досвід Великої Британії. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 1, 48–55.
Нітенко, О. (2020). Особливості навчання та фінансування німецьких студентів в умовах пандемії COVID-19. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство», 1(9), 24–31.
Усик, В. (2019). Особливості фінансування вищої освіти: аналіз українського та світового контекстів. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2(203), 59–67.
Alecsandru, S. V., & Raluca, D. A. (2013). The higher education system in Romania: past – present – future. Social and Behavioral Sciences, 93, 859–863.
Colombo, M., & Salmieri, L. (2022). Higher Education in Italy: Between New Public Management and Autonomy. Revue d’histoire des sciences humaines, 41, 285–306
European Commission (2024): Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Publications Office of the European Union, https://data.europa.eu/doi/10.2766/969920
EUROSTAT. (2023). Share of unemployed youth down to 6.3% in 2022.
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20230524-1
EUROSTAT. (2024). Tertiary education attainment, 2023 (% of population aged 25-34) https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240527-1
Herrera-Sosa, K., Hoftijzer, M., Gortazar, L., & Ruiz, M. (2018). Education in the EU: Diverging Learning Opportunities? An analysis of a decade and a half of skills using the Programme for International Student Assessment (PISA) in the European Union. https://pubdocs.worldbank.org/en/180421529688002726/EU-GU-Skill-Supply-final-5-30-2018.pdf
Iatagan, M. (2015). Challenges of the Romanian Higher Education System in the Context of Globalization. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 180, 345–351.
Lumino, R., Grimaldi, E., & Gambardella, D. (2017). The evaluation turn in the higher education system: lessons from Italy. Journal of Educational Administration & History, 49(2), 1–21.
Natroshvili, S. (2018). Financing of the higher education: problems and solutions. Modern Science, 3, 120–125.
OECD. (2023). Education at a Glance: Germany, https://gpseducation.oecd.org/Content/EAGCountryNotes/EAG2023_CN_DEU_pdf.pdf
OECD-1. (2023). Education at a Glance 2023: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/e13bef63-en
QS World University Rankings. (2024).
https://www.topuniversities.com/world-university-rankings?search
SDGs report. (2019). Statistical information for 2030 agenda in Italy.
https://www.istat.it/it/files/2019/08/SDGs-2019_inglese.pdf
Vykydal, D., Folta, M., & Nenadál, J. (2020). A Study of Quality Assessment in Higher Education within the Context of Sustainable Development: A Case Study from Czech Republic. Sustainability, 12(11), 47–69.
Zamfirache, A. P. (2022). A Brief Analysis of the Problems and Challenges in the Romanian Higher Education. Bulletin of the Transilvania University of Braşov Series, 15(64), 105–110.