Підходи до класифікації стратегій у вітчизняній методиці навчання іноземних мов

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2412-9283.41.2024.322955

Ключові слова:

навчальні стратегії, методика навчання іноземних мов, іншомовна компетентність, класифікація стратегій, український освітній контекст

Анотація

У статті досліджено підходи до класифікації навчальних стратегій у контексті вітчизняної методики навчання іноземних мов. У сучасному суспільстві, яке характеризується швидкими змінами, підвищенням вимог до іншомовної компетентності, важливе місце посідає вдосконалення методик навчання. Зокрема, систематизація та класифікація навчальних стратегій стають інструментами ефективного використання методик у процесі здобуття іншомовних компетентностей. Водночас специфіка вітчизняного освітнього контексту потребує адаптації підходів до стратегій навчання, враховуючи й особливості української методики, й індивідуально-психологічні характеристики учнів.
Особливий акцент зроблено на ключовій ролі навчальних стратегій у формуванні іншомовної комунікативної компетентності, що є центральною метою сучасної мовної освіти. Визначено, що вітчизняна методика поєднує елементи європейського, радянського та сучасного світового досвіду, створюючи унікальний освітній контекст. У статті систематизовано основні тематичні напрями досліджень у цій сфері: розробку стратегій навчання, їхню адаптацію до різних видів мовленнєвої діяльності, упровадження інноваційних технологій і формування методологічних основ для класифікації.
Особливу увагу приділено інтеграції когнітивних, метакогнітивних, соціальних та афективних компонентів стратегій, що дозволяє забезпечити особистісно орієнтований підхід у навчанні. Підкреслено важливість адаптації стратегій до специфіки освітнього контексту України з урахуванням когнітивних особливостей учнів, їхньої мотивації, соціокультурного середовища та викликів сучасної освіти, зокрема цифровізації і дистанційного навчання.
У статті запропоновано авторську класифікацію навчальних стратегій, яка враховує як зарубіжні напрацювання, так і національні освітні традиції. Крім широко відомих і визнаних у наукових колах стратегій, додатково виокремлено методичні, технічні, емоційно-психологічні та культурологічні стратегії, що охоплюють широкий спектр методів і підходів до навчання. Окреслено перспективи подальших досліджень у сфері систематизації навчальних стратегій з метою оптимізації освітнього процесу та забезпечення якісного викладання іноземних мов у закладах освіти України.

Посилання

Бернацька, О. В. (2019). Стратегії навчання як засіб формування іншомовної компетентності майбутнього учителя початкової школи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання, 8–13.

Бігич, О. (2022). Сучасні засоби навчання іноземної мови й культури. Сучасні методики навчання іноземних мов і перекладу в Україні та за її межами: збірник матеріалів IV Міжнародної науково-практичної конференції (Переяслав, 30 листопада 2022 р., 12–14).

Білоніжко, Н. Є. (2011). Стратегії старшокласника як суб’єкта навчальної діяльності. Іноземні мови, 4, 13–17.

Борщовецька, В. Д., & Семенчук, Ю. О. (2009). Використання навчальних стратегій для оволодіння іншомовною лексикою. Іноземні мови, 2, 1–23.

Гембарук, А. С. (2006). До проблеми змісту навчання іноземної мови як дидактичної категорії. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, 2, 56–73.

Каленик, М. (2022). Формування англомовної навчально-стратегічної компетентності учнів базової школи як освітня проблема у науковій літературі. Освіта. Інноватика. Практика, 10(4), 6–14.

Коротяєва, І. (2018). Особливості інтегрованого та аспектного підходів у навчанні іноземної мови у мовному ВНЗ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, 165, 508–513.

Ніколаєва, С. Ю., Борецька, Г. Е., Майєр, Н. В. та ін. (2015). Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх і вищих навчальних закладах: колективна монографія (за ред. С. Ю. Ніколаєвої). Ленвіт.

Олендр, Т., & Цар, І. (2023). Сутність стратегій навчання та підходи до їх класифікацій. Сучасні дослідження з іноземної філології, 2(24), 334–344.

Олендр, Т., & Цар, І. (2024). Стратегії навчання мовленнєвої компетентності на заняттях з іноземної мови. Стратегії міжкультурної та іншомовної комунікації крізь призму лінгводидактичної парадигми: колективна монографія. ТНПУ

ім. В. Гнатюка.

Павлюк, Х., & Шевченко, О. (2022). Дистанційне навчання іноземної мови в умовах війни в Україні. Сучасні методики навчання іноземних мов і перекладу в Україні та за її межами: збірник матеріалів IV Міжнародної науково-практичної конференції (Переяслав, 30 листопада 2022 р., 45–48).

Петрик, Л. В. (2020). Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до застосування медіазасобів на уроках іноземних мов [ Дис. канд. пед. наук, Київський університет імені Бориса Грінченка]. Інституційний репозитарій Київського університету імені Бориса Грінченка.

http://surl.li/hsobjd

Полонська, Т. К. (2018). Стратегії навчання іншомовного читання учнів молодшого шкільного віку. Український педагогічний журнал, 1, 85–92.

Семенишин, І. Є. (2011). Навчальні стратегії у вивченні англійської мови як методична проблема. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка, 2, 153–157.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-04

Номер

Розділ

Теоретичні питання методики навчання іноземних мов