Навчання іноземних мов у контексті профілізації середньої освіти: досвід і реалії
DOI:
https://doi.org/10.32589/2412-9283.42.2025.334865Ключові слова:
профілізація середньої освіти, профільне навчання іноземних мов, професійно орієнтоване навчання іноземних мов, старшокласник, іноземна мова, інтеграція, міжпредметні зв’язки, елективний курс, інтегрований курс, цілі поглибленого вивчення іноземних мов, цілі інтеграції, профіль, результат навчання, підхідАнотація
У публікації розглянуто особливості профільної іншомовної освіти старшокласників крізь призму інтеграції іноземної мови як навчального предмета з іншими навчальними дисциплінами, що забезпечує встановлення і реалізацію міжпредметних інформаційно-змістових, операційно-діяльнісних та організаційних зв’язків у комплексі. Ураховуючи надзвичайну здатність іноземної мови як соціального явища до інтеграції, автори статті висвітлюють специфіку цілей, змісту, засобів, технологій і організаційних форм інтегрованого навчання іноземних мов старшокласників. Ідеться про необхідність визначення в профільному навчанні іноземних мов цілей поглибленого вивчення іноземної мови та цілей інтеграції, добору й методичної організації інтегрованого змісту іншомовного навчання, укладання інтегрованих елективних курсів як засобів навчання, відбору інтегрованих технологій навчання і розробки інтегрованих уроків. Шляхи модернізації навчання іноземних мов старшокласників в умовах сучасної профілізації середньої освіти автори статті розглядають з огляду на наявні у вітчизняній науці доробки і набутий практичний досвід упровадження профільного навчання в заклади загальної середньої освіти за часи незалежності України.
Посилання
Алєксєєнко, І. В. (2014). Реалізація краєзнавчого компоненту змісту навчання іноземної мови у старшій школі (на матеріалі елективного курсу з англійської мови). Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія “Педагогіка. Соціальна робота”, 32, 12–14.
Васьківська, Г. О. (Наук. ред.). (2018). Формування змісту профільного навчання: теоретико-методологічний аспект: кол. монографія. КОНВІ ПРІНТ.
Державний стандарт профільної середньої освіти. (2024).
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text
Закон України “Про повну загальну середню освіту” (зі змінами № 4034-ІХ від 29.10.2024).
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Зєня, Л. Я. (2007). Програма інтегрованого курсу “Навчання іноземних мов у старшій профільній школі” для професійно-методичної підготовки / перепідготовки вчителів іноземної мови (спеціальність 7.010103 “Педагогіка і методика середньої освіти. Мова та література”). Вид-во ГДПІІМ.
Зєня, Л. Я. (2008). Навчання іноземних мов у старшій профільній школі: лекційно-практичний курс: посіб. для студ. вищ. навч. закл. Вид-во ГДПІІМ.
Зєня, Л. Я. (2024). Профілізація середньої освіти: проблеми і перспективи. Вісник КНЛУ. Серія Педагогіка та психологія: зб. наук. праць. Видавничий центр КНЛУ, 41, 9–20.
Зєня, Л. Я. (2011). Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до навчання іноземних мов учнів профільної школи: моногр. Вид-во ГДПІІМ.
Профільне навчання іноземної мови у старшій школі – нагальна соціальна потреба. Концепція навчальних посібників елективних курсів з іноземних мов для учнів 10–11 класів профільної школи. (2015). Рідна школа, 5–6.
Концепція профільного навчання в старшій школі (2003). Педагогічна преса.
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” (2016).
Редько, В. Г. (Наук. ред.). (2013). Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник. Педагогічна думка.
Сажко, Л. А. (2010). Профільне навчання іноземних мов у старшій школі. Іноземні мови, 4, 5–8.
Сажко, Л. А. (Заг. ред.). (2015). Професійно орієнтоване навчання іноземних мов у старшій профільній і вищій школі: проблеми та перспективи: Колективна монографія. Вид. центр КНЛУ.