Навчальна дисципліна «українська мова за професійним спрямуванням» у підготовці здобувачів спеціальності «історія та археологія»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32589/2412-9283.42.2025.334886

Ключові слова:

українська мова, українська мова за професійним спрямуванням, здобувачі спеціальності “Історія та археологія”

Анотація

У статті проаналізовано роль навчальної дисципліни “Українська мова за професійним спрямуванням” у професійному середовищі, зокрема для здобувачів вищої освіти спеціальності “Історія та археологія”. Вміння ефективно користуватися українською мовою необхідне для фахівців цієї сфери, оскільки дозволяє їм не тільки здобувати знання, а й реалізовувати їх у наукових та публічних матеріалах, виступах і дослідженнях. В умовах сучасного освітнього процесу необхідно вдосконалювати мовну підготовку здобувачів спеціальності “Історія та археологія”, інтегруючи вивчення української мови з професійною лексикою та науковими підходами.
Мова, яку використовують у професійній діяльності, є не лише засобом комунікації, а й важливим елементом розвитку професійної компетентності. Відповідно до визначень відомих науковців, українська мова за професійним спрямуванням має на меті формування навичок володіння мовою для виконання професійних завдань. Зокрема, це включає уміння вести наукові дискусії, створювати ділову документацію, володіння термінологією, а також уміння вести публічні виступи.
Здобуття таких компетентностей дозволяє майбутнім фахівцям здійснювати професійну діяльність на високому рівні, сприяє розвитку наукового дискурсу, участі в міжнародному обміні та збереженню культурної ідентичності через мовну компетентність. Вивчення української мови також сприяє вдосконаленню лексичної, граматичної та стилістичної компетентності, що є важливим у роботі з науковими текстами, проведенні наукових досліджень і створенні публікацій.
Для здобувачів спеціальності “Історія та археологія” знання української мови є ключовим для успішної інтеграції в наукове середовище та розвитку інтерпретації археологічних матеріалів, що мають важливе національне значення. Навчальна дисципліна “Українська мова за професійним спрямуванням” забезпечує здобувачам необхідні компетентності, які сприяють професійному росту і ефективному функціонуванню в будь-якій сфері діяльності.

Посилання

Bondarenko, A. I. (2021). Ukrainska mova (za profesiinym spriamuvanniam): navchalno-metodychnyi posibnyk. NDU im. Mykoly Hoholia.

Masytska, T. Ye. (2024). Ukrainska mova (za profesiinym spriamuvanniam): navchalnyi posibnyk dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity fakultetu mizhnarodnykh vidnosyn.

evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/25542

Pena, L. I. (2023). “Ukrainska mova za profesiinym spriamuvanniam” u pidhotovtsi maibutnikh lohopediv. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohiia, 60(2), 32–35.

Pidhurska, V. Yu., & Holubovska, I. V. (2022). Ukrainska mova za profesiinym spriamuvanniam: navchalnyi posibnyk. Vyd-vo ZhDU im. I. Franka.

Popovych, N. F., & Prokopovych, L. S. (2023). Rozvytok kultury movlennia zdobuvachiv vyshchoi osvity pid chas vykladannia dystsypliny “Ukrainska mova za profesiinym spriamuvanniam”. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal “Osvita i nauka”, 2(35), 226–232.

Tretiak, N. V. (2023). Ukrainska mova (za profesiinym spriamuvanniam): navchalno-metodychnyi posibnyk.

http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7578

Shevchuk, S. V., & Klymenko, I. V. (2011). Ukrainska mova za profesiinym spriamuvanniam. Alerta.

Shulzhuk, N. (2016). Metodyka vykladannia ukrainskoi movy za profesiinym spriamuvanniam: Problemy i perspektyvy. U Naukova terminolohiia novoho stolittia: teoretychni i prykladni vymiry : materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (s. 433–438). NUVHP.

Shulzhuk, N. (2024). “Ukrainska mova (za profesiinym spriamuvanniam)” yak oboviazkovyi osvitnii komponent u pidhotovtsi zdobuvachiv vyshchoi osvity. U Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia “Aktualni pytannia ta perspektyvy innovatsiinoho rozvytku nauky ta osvity v umovakh yevrointehratsii” (s. 250–255).

Yuriichuk, N. (2010). Formy orhanizatsii navchalnoi diialnosti studentiv z kursu “Ukrainska mova za profesiinym spriamuvanniam”. Ukrainska mova i literautra v shkoli, 5, 29–33.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-10

Номер

Розділ

Дисципліна Українська мова як інструмент підготовки майбутніх фахівців