Робоча програма навчальної дисципліни “Сучасні технології навчання іноземних мов”
DOI:
https://doi.org/10.32589/2412-9283.42.2025.334947Ключові слова:
робоча програма, навчальна дисципліна, майбутні вчителі іноземних мов, сучасні технології і засоби навчанняАнотація
У цій публікації представлено робочу програму навчальної дисципліни для професійно-методичної підготовки майбутніх учителів іноземних мов “Сучасні технології навчання іноземних мов”. Мета вивчення дисципліни полягає в ознайомленні майбутніх учителів іноземних мов із теоретичними основами та практичною методикою використання сучасних технологій і засобів навчання іноземних мов задля формування іншомовної комунікативної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти, зокрема у формуванні в студентів бакалаврату або магістратури професійно-методичних знань та вмінь аналізу, добору і самостійного розроблення навчальних матеріалів із використанням сучасних технологій і засобів навчання іноземних мов. Це сприяє формуванню інтегральної компетентності випускників освітньо-професійних програм із підготовки майбутніх учителів іноземних мов, як-от здатності розв’язувати складні завдання і проблеми в галузі методики навчання першої і другої іноземних мов у процесі професійної діяльності та навчання. Зміст навчальної дисципліни розкривається в двох змістових модулях. У першому модулі подаються теоретичні основи використання в освітньо-виховному процесі сучасних технологій і засобів навчання іноземних мов учнів закладів загальної середньої освіти, у другому – розкриваються практичні аспекти методики використання сучасних технологій і засобів навчання іноземних мов у формуванні іншомовної комунікативної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти.
Посилання
Рекомендовані джерела
Основна (базова) література
Берендєєв, С., Косенчук, Ю., & Лисогор, Л. (2023). Сучасні підходи і технології Нової Української школи: компетентнісно орієнтовані завдання як засіб формування ключових компетентностей: навч.-метод. посіб. Український інститут розвитку освіти.
Карпюк, О. Д. (2008). Європейське мовне портфоліо: метод. посіб. Лібра Терра.
Лисогор, Л., Берендєєв, С., & Косенчук, Ю. (2022). Використання електронних освітніх матеріалів у освітньому процесі: сучасні підходи і технології Нової української школи: навч.-метод. посіб. Український інститут розвитку освіти.
Майєр, Н. В., & Устименко, О. М. (2018). Практикум з методики використання сучасних засобів, методів і технологій навчання іноземних мов і культур: навч.-метод. посіб. для самостійної роботи студентів магістратури. Ліра-К.
Майєр, Н. В., Устименко, О. М., & Борецька, Г. Е. (2020). Практикум з формування тестової компетентності майбутніх учителів іноземних мов і культур. Ліра-К.
Наволокова, Н. П. (2009). Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Основа.
Ніколаєва, С. Ю., Беженар, І. В., Борецька, Г. Е., Британ, Ю. В., Дідух, О. О.,
Дьячкова, Я. О., Крапчатова, Я. А., Майєр, Н. В., Петрусевич, Ю. А., Устименко, О. М.,
Фабрична, Я. Г., Черниш, В. В., & Ярошенко, О. В. (2015). Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх і вищих навчальних закладах: колективна монографія. Вид. центр КНЛУ.
Bakhmat, N., Ustymenko, O., Nikolenko, L., Chernova, T., & Olyanich, V. (2023). Theoretical and methodological analysis of modern educational phenomena: gamification, digitalization. Revista on line de Política e Gestão Educacional, 27(2), e023037.
Clandfield, L., & Hadfield, J. (2021). Live online teaching: creative activities for delivering language lessons remotely. Pavilion Publishing and Media Ltd.
Danesi, M. (2024). Artificial intelligence in foreign language learning and teaching: theory and practice. Nova Science Publishers.
García, M. (2015). Creación de materiales para la expresión y la interacción orales: materiales, estrategias y recursos para la enseñanza del español como 2/L. Editorial Arco/Libros-La Muralla.
Hockly, N. (2018). ETpedia technology: 500 ideas for using technology in the English language classroom. Pavilion Publishing and Media Ltd.
Kapp, K. M. (2012). The gamificaton of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons, Inc.
Kharbakh, M. (2023). Key digital skills for the 21st century teachers. Educators Technology.
https://www.educatorstechnology.com/2023/05/33-digital-skills-every-21st-century.html
Kukulska-Hulme, A., Bossu, C., Charitonos, K., Coughlan, T., Deacon, A., Deane, N., Ferguson, R., Herodotou, C., Huang, C-W., Mayisela, T., Rets, I., Sargent, J., Scanlon, E., Small, J., Walji, S., Weller, M., & Whitelock, D. (2023). Innovating pedagogy 2023. The Open University.
Maiier, N., & Ustymenko, O. (2018). Modern methods and technologies for developing pre-service foreign language and culture teachers’ methodological competence. Advanced Education, 10, 12–20.
McDonough, J., Shaw, Ch., & Masuhara, H. (2013). Materials and methods in ELT: a teacher’s guide. 3rd edition. John Wiley & Sons, Inc.
Reinders, H., Kukulska-Hulme, A., & Wilson, A. (2024). Humanising technology in language learning and teaching. Oxford University Press.
Richards, J. C., & Renandya, W. A. (Eds.). (2002). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. Cambridge University Press.
Using technology to motivate learners. (2023). Oxford University Press.
Додаткова література
Бігич, О. Б., Руснак, Д. А., Стрілець, В. В., Коробейнікова, Т. І., Ярошенко, О. В., & Ігнатенко, В. Д. (2017). Кейсова і подкаст технології формування міжкультурної компетентності: колективна монографія. Вид. центр КНЛУ.
Кадемія, М. Ю., & Шестопалюк, О. В. (2013). Веб-квест у підготовці майбутніх учителів. Планер.
Ларіонова, Н. (2020). Електронні освітні ігрові ресурси в освітньому процесі початкової школи: науковометод. посіб. Друкарня Мадрид.
Патрушева, І. А., Гера, О. М., Діденко, Н. В., Павлюк, Л. А., & Сафроненко, О. Л. (2019). Мобільні технології в школі: посіб. для вчителів. Освіта.
Пєхота, О. М., Кіктенко, А. З., Любарська, О. М., Нор, К. Ф., Олексюк, О. Є., Ситченко, А. Л., Тарасова Л. В., & Тихонова, Т. В. (2001). Освітні технології: навч.-метод. посіб. А. С. К.
Пометун, О. (2007). Енциклопедія інтерактивного навчання.
Сажко, Л. А. (2014). Використання веб-квестів у процесі формування німецькомовної комунікативної компетентності учнів профільної школи. Ленвіт.
Сокол, І. М. (2013). Впровадження квест-технології в освітній процес: навч. посіб. Акцент Інвест-трейд.
Сокол, І. М., & Сопіна, О. М. (2016). Використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у викладанні англійської мови. Комп›ютер у школі та сім’ї, 7, 21–24.
Устименко, О. М. (2017). Проектна технологія навчання іноземних мов і культур студентів мовних вищих навчальних закладів. Іноземні мови, 2, 44−58.
Устименко, О. М. (2019a). Використання сервісів онлайн тестування для контролю чеськомовної комунікативної компетентності. Іноземні мови, 2, 47–59.
Устименко, О. М. (2019b). Мобільний додаток “Plickers” для організації інтерактивного тестування та опитування на уроках іноземної мови. Іноземні мови, 3, 59–64.
Устименко, О. М. (2020). Порівняльний аналіз технологій традиційного та проєктного навчання іноземних мов і культур учнів закладів загальної середньої освіти. Іноземні мови, 2, 47–52.
Устименко, О. М. (2022). Професійно-методичні завдання для формування проєктної компетентності майбутніх учителів англійської мови. Ч. 1. Іноземні мови, 3–4, 19–38.
Устименко, О. М. (2023). Професійно-методичні завдання для формування проєктної компетентності майбутніх учителів англійської мови. Ч. 2. Іноземні мови, 1, 29–49.
Byram, M., & Hu, A. (2013). Routledge Encyclopedia of language teaching and learning. Taylor & Francis Routledge.
Clandfield, L., & Hughes, J. (2017). ETpedia materials writing: 500 ideas for creating English language materials. Pavilion Publishing and Media Ltd.
Clare, A., & Marsh, A. (2020). The creative teacher’s compendium: an A-Z guide of creative activities for the language classroom. Pavilion Publishing and Media Ltd.
Erben, T., Ban, R., & Castaneda, M. (2009). Teaching English language learners through technology. Routledge.
Galaczi, E. (2023). English language education in the era of generative AI: our perspective. Cambridge University Press.
Grass-Velázquez, A. (Ed.). (2020). Project-based learning in second language acquisition: building communities in higher education. Routledge.
Newby, D., Allan, R., Fenner, A.-B., Jones, B., Komorowska, H. & Soghikyan, K. (2007). European Portfolio for student teachers of languages: a reflection tool for language teacher education. European Centre for Modern Languages, Council of Europe.
Richards, J. C., & Farrell, T. S. C. (2005). Professional development for language teachers: strategies for teacher learning. SEAMEO Regional Language Centre.
Skrabut, S. (2023). 80 ways to use ChatGPT in the classroom: using AI to enhance teaching and learning.
Souton, Ch. (2021). Teaching in challenging circumstances. Cambridge University Press.